הסרת צו מבנה מסוכן

לאור קריסת מבנים בשנים האחרונות בחולון, תל אביב ואירועים נוספים כמו קריסת חניון ברחוב הברזל, חשוב להבין למה אנחנו מתכוונים כשמדברים על מבנים מסוכנים. כמו כן, יש צורך להכיר את הסיכונים והצעדים הנדרשים לטיפול בהם. ניתן לתייג בניין כ"מסוכן" רק לאחר שמהנדס בניין מיומן עורך בדיקה יסודית ומאשר כי המבנה מהווה סכנה למי שמתגורר בתוכו ו/או לאלו המתקרבים אליו.

אם מבנה במצב רעוע, או נובעים ממצבו סיכונים בריאותיים אחרים, תוכל העירייה להוציא צו להשבתו למצב תקין. הגדרת בניין כ'מסוכן' מתחילה בדרך כלל במתן צו בנייה מסוכן. צו זה ניתן על ידי מחלקות ההנדסה האזרחית או יחידות המבנים המסוכנים של הרשויות המקומיות לאחר בדיקה המתבצעת במקום. מהנדסי בניין יכולים לדאוג להסרת היתר בנייה מסוכן לאחר השלמת שלבי התיקון הנדרשים כדי לוודא שהוא בטוח לכולם.

צו מבנה מסוכן

ניתן לקבוע את גורמי הסכנה לבניין על פי גילוי סדקים משמעותיים בבסיס או במבנה הפנימי. סיבות אחרות לדאגה עשויות להיות שריפה גדולה, רעידת אדמה או חשיפה של מוטות הפלדה בעמוד. לכן חשוב להשקיע בחיפוי יציב ועמיד. עם זאת, לא כל סדק או פגם בבניין מובילים אותו להיות 'בניין מסוכן'. בעיקרו של דבר, יש תהליך רשמי להגדיר מהו "בניין מסוכן". בדרך כלל זה קורה ביוזמת הרשויות המקומיות. אם רשות חושדת שיש חריגה מהקריטריונים הנדרשים בבניין שלך, היא שולחת מהנדס שיבדוק את האתר. הם עובדים רק עם מהנדסים מוסמכים ומוודאים שיש להם את המיומנויות הנדרשות טרם שליחתם.

האם זה אומר שצריך להתפנות מהבניין באופן מיידי?

למעשה, קיומו של 'צו מבנה מסוכן' לא בהכרח מצריך פינוי מיידי של הדיירים. זה הרי גם לא תמיד אפשרי – לדוגמה, באזורים עירוניים צפופים בהם יש בנייה רבה, ייתכן שדיירים לעולם לא יצליחו לעבור דירה גם אם התקבל צו פינוי. עם זאת, עדיין יש לטפל במצבים אלו בהקדם האפשרי – במיוחד אם הרשות המוציאה מסרה מלכתחילה נימוקים ברורים למתן “צו מבנה מסוכן”. למשל, במקרה של אריח שיש שהתנתק ונפל, אין צורך לפנות את הבניין. הרשות במקום זאת תורה על גידור סביב המפגע והגבלת הגישה למבנה. הרשות המקומית תדרוש לתקן את החיפוי במסגרת זמן מוגדרת. במקרים בהם המהנדס המפקח סבור כי קיימת סכנה מיידית, תינתן הודעה לכל דיירי הבניין. בנוסף, מוצבים מחסומים כדי למנוע מאנשים להיכנס או לצאת.

כאשר בניין סומן כמסוכן על ידי מהנדס מטעם העירייה, הדיירים יכולים לקבל חוות דעת נוספת של מומחה (מהנדס שנבחר על ידם). עם זאת, צו בנייה מסוכן הוא תמרור אזהרה המחייב התייחסות מהירה ומידית למבנה.

כאשר יש לכם “עסק עם העירייה”, חשוב לנקוט בצעדים הנכונים אחרת היא עלולה לפתוח בתביעה ואתם עשויים גם להיות בסיכון לשלם קנסות גבוהים. חשוב לציין שברגע מתן הצו, בעלי דירות בבניין אחראים לכל פגיעה עתידית שדיירים או עוברי אורח עלולים לחוות.

מהם הגורמים לפיהם נקבע מהו 'מבנה מסוכן'?

נראה שמים הם הגורם הראשי למגוון נזקים במבנים. סדקים בגג, או בידוד ובנייה לא מספקים, עלולים לגרום למים לחדור לשלד של הבניין. שני גורמים עיקריים שמובילים לכך ששיעורי הקורוזיה עולים ולעיתים חלקי עץ מתנפחים. ליקויי בנייה במהלך תהליך הבנייה המקורי עלולים להוביל ליצירת תנאים מסוכנים ולכן הבניין בסופו של דבר מוגדר כמבנה מסוכן.

צו 'מבנה מסוכן' ניתן במקרים של בנייה שאינה עומדת בתקנים, חומרי גלם לא תקינים (אולי אפילו מסוכנים), תוכנית בנייה לא ברורה וכעקרון כל ליקוי הקשור לבנייה או למצב הבניין. יש גם סוג של תשישות ובלאי – בדומה אלינו, גם בניינים מזדקנים ובכלל זה הבטון והברזל המשמשים בבנייה, גם בעץ, ושלא לדבר על טיח.

כתוצאה מהלחות, הגשם והחום; כוחות טבע וכו', החומרים נפגעים – במקרים מסוימים זה עלול להיות מסוכן.

מי אחראי על שיפוץ ושיקום בניין מסוכן?

באחריותם של המתגוררים בבניין לטפל בליקויים והם גם אלו שיצטרכו לכסות את כל העלויות. יש לזמן פגישה דחופה של בעלי הנכס ו/או הדיירים ברגע קבלת צו בנייה מסוכן לצורך בירור ההשפעה הכספית המשוערת ולקידום נקיטת צעדים מיידיים.

אם חלק מהדיירים מתנגדים להחלטתכם להמשיך בפרויקט, אתם מוזמנים לפנות לאגודה לתרבות הדיור או לעורך דין שייצג את בעלי הנכסים המעוניינים לקדם את השיפוץ ומוכנים לשלם עבורו.

לאחר טיפול בבניין המסוכן, ניתן לפנות לבית המשפט ולנציגות העירייה ולהציג דייר סרבן שלא שילם עבור חלקו – ולדרוש תשלום מלא עבור השיפוץ. חברות המתמחות בשיקום בניינים בדרך כלל מבצעות את עבודת שיקום המבנה. מטרת השיפוץ היא לשקם את המבנה ולמנוע בו תאונות מסוכנות.

בחלק מהמקרים נדרשים חלקי המבנה לעבור חיזוק כגון הוספת קירות חדשים, עמודי תמיכה ומילוי סדקים גלויים. כמו כן, המבנה עשוי לעבור טיפול לצורך אטימתו למים וחידוש המעטפת החיצונית. במסגרת שיקום הבניין, יתכן שגם אלמנטים חיצוניים רופפים יחוזקו כדי לשפר את הניראות ולהבטיח שכל הפרוצדורה תעניק שקט לדיירי הבניין למשך שנים.

יכולה להיות התייחסות לדברים שיוצרים סיכון כמו תשתיות חשמל או גז, למשל בנייה של תשתיות חדשות או שדרוג הישנות. רוב ליקויי הבנייה נובעים מהרטיבות שמחלחלת למבנה ולכן הטיפול במקור הבעיה חשוב לא פחות מטיפול בנזקים שאותה בעיה הסבה למבנה. לעיתים, תוכלו לשלב את שיקום הבניין שלכם עם תוכניות כגון תמ"א 38, כך שיתקבלו זכויות בניה. זה יכול לקרות במסגרת שיפוץ או כאשר נהרס בניין ישן יותר כדי לפנות מקום לבנייה מחדש.

הסרת צו מבנה מסוכן – במה זה כרוך?

ברגע שהם מגלים מה צריך, חברת הבנייה בודקת את המבנה בעצמה עם מהנדס. הם נותנים לך תוכנית שיפוץ הכוללת כל תיקון שצריך להתבצע על פי צו מבנה מסוכן. בסיום תהליך השיפוץ, מהנדס בניין יוודא שנעשו כל אמצעי הזהירות ושהכל טופל על פי התוכנית.

לאחר אישור המהנדס, יוזמן למקום מהנדס מטעם הרשות המקומית ויבצע בדיקה סופית של המבנה. ברגע שזה נעשה ומתקבל אישור, הם יוכלו להסיר את צו המבנה המסוכן עבור הנכס שלכם. במקרים בהם דיירים נתקלים בקשיים בביטול הצו, באפשרותם לפנות לסיוע משפטי לקידום הליך הסרת הצו וקבלת האישורים הנדרשים.

כיצד ניתן למנוע את הסכנה הנובעת מהמבנה?

מבנים מסוכנים יכולים להיות תוצאה של רשלנות, תוספות בנייה בלתי חוקיות ועוד. בטיפול ותחזוקה נאותים פוחתים הסיכויים ל'צו בנייה מסוכן'. אטימה טובה של המבנה היא פעולת התחזוק החשובה ביותר על מנת למנוע נזילות ורטיבות. זהו אחד מהדברים החשובים שיש לקחת בחשבון.

כדאי גם להקפיד לזהות בעיות מבניות מוקדם ככל האפשר. כך למשל, תוכלו לשכור חברת בדק בית שתבצע בדיקה ותזהה בעיות לפני רכישת הנכס. אם אתם רוצים לצמצם את הסיכוי שהבניין שלכם יהפוך ל'בניין מסוכן' ולהשאיר אותו במראה טוב, אז ודאו שאתם מתחזקים אותו וטפלו בכל בעיה שתתעורר. זה יעזור לחסוך זמן וכסף ולמנוע סכנות עבור הדיירים וכן עבור עוברי אורח.

סיכום

על פי רוב, מבנים נחשבים כ'מסוכנים' על ידי מהנדס בשכר מטעם העירייה שמגיע כדי לבחון את הבניין ולקבוע האם הוא מהווה איום על מי שנמצא בתוכו ובסביבתו.

בהתאם לרמת הסיכונים באזור, עלול להיווצר צורך בפינוי מיידי של הדיירים ו/או מניעת כניסה לבניין. בכל מקרה, יש צורך בטיפול מיידי ככל שניתן בגורמי הסיכון. יש כמה סיבות להפיכת בניין ל'מסוכן'. עם הזמן, מבנים יכולים להיות מוזנחים, עלולים להיווצר נזקים מבלאי טבעי, רטיבות או בנייה לקויה.

חשוב למנות חברת שיפוץ ושיקום מבנים שתביא למקום מומחי בטיחות כדי לזהות את כל גורמי הסיכון בבניין, וכמובן תטפל באותם ליקויים.

לאחר טיפול בנושא, מהנדס בניין יגיע למקום על מנת לוודא שהכל כשורה. אם הוא יראה שהכל בטוח ומוגן מבחינה מבנית, אזי הרשות המקונית תתכבד ותסיר את צו 'מבנה מסוכן' מהבניין.

פרטים נוספים באתר: https://www.highisrael-building.co.il

שיתוף:

עוד מאמרים:

טכניקות סיפור למצגות בלתי נשכחות

בעולם הדיבור והפרזנטציות בציבור, סיפור סיפורים הופיע כטכניקה חיונית לרתק את הקהל ולהשאיר רושם מתמשך. פוסט זה בבלוג חוקר טכניקות שונות של סיפור שניתן ליישם

בניית אתר תדמית

פוסט זה בבלוג מספק מדריך מקיף כיצד לבנות אתר תדמיתי. זה מכסה הכל, החל מתכנון הפריסה, בחירת הפלטפורמה הנכונה, אופטימיזציה של תמונות ועד הבטחת ממשק

הפקדה ל7xl

בעולם הקמעונאות המקוונת, מציאת ההתאמה המושלמת למידות גדולות יותר יכולה להיות מאבק. בלוג זה מדגיש את '7xl', פלטפורמה המוקדשת להתמודדות עם הפער בשוק עבור בגדי

הימורי ספורט

בפוסט זה בבלוג, אנו מתעמקים בעולם ההימורים בספורט, בוחנים את הריגוש, הלגיטימיות והתגמולים הפוטנציאליים שלו. אנו גם שופכים אור על הסיכונים הכרוכים בכך ודנים כיצד

שלח לנו הודעה

דילוג לתוכן